Helstekt kalkon

2013-04-02 06:39:29 » Mat

Det här var verkligen inte min idé, men det är väl det som är kul i ett förhållande att man tillför lite olika till det :) Fredrik ville laga kalkon i påsk och kom hem med en fryst 4-kilos klump *haha* Jag som aldrig lagar stekar eller liknande fick lite smått panik! Först gick kalkonen dock tinas i tre dygn i kylskåp ;) Därefter var det bara att stoppa in handen i rumpan och plocka ut inälvorna...iiuuu... Visserligen i en påse, men fortfarande äckligt haha ;p Sen gjorde jag en fyllning av katrinplommon, äpplen, citron, mandlar och jordnötter och tryckte in. Penslade fågeln med en blandning av soja och olivolja, salt och peppar. Gned även in timjan. Därefter satte jag in den i 225 grader tills den fått fin färg runtom, bara en liten stund. Sen sänkte vi temperaturen till 100 grader och satte i stektermometern, hällde över 2 dl vatten (öste med jämna mellanrum) och lät den gå till 67 grader. Man ska räkna med en timme per halvkilo och det blev faktiskt ganska exakt 2 h :) Jag fick ut fina bitar när vi trancherade den. Av vätskan i formen gjorde vi en sås. Resterna kokade vi kalkonsoppa på :D Alltså det här blev supergott!! För att vara första gången så lyckades vi väldigt bra får jag säga :) Till kalkonen serverade vi ugnsrostade sötpotatischips, sås och romanesco. Mmmm!!

1 kommentarer
Sara
2013-04-03 07:00:16

De där chipsen ser jätte goda ut. Recept?
Och du har blivit duktig på udda grönsaker ser jag...äter du celleri nuförtiden också? ;)




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: