Fredagsdrinken

2011-05-20 23:16:59 » Mat
När fredrik föreslog hemlagad Meze som fredagsmys tackade jag inte nej. Speciellt inte när han skulle handla! :) Däremot så lagade vi maten tillsammans, vilket jag gillar...det blir en stund tillsammans i köket som är totalt avslappnad och mysig *me like*

Jag hade bett Fredrik att handla ingredienser till att göra Mojito eftersom jag köpt med mig ljus Rom från Tax Freen på Heathtrow Airport. Hittade ett recept som verkade vara mitt i prick för jag tyckte att den smakade precis som den man får i baren :D Här har ni receptet om ni vill prova. Vi har ingen "muddlare", men jag körde det i morteln och det funkade hyfsat. Fast den första blev bättre än den andra. Får kanske investera i en sån där muddlare ;p
Mojito, 1 glas
3 cl ljus rom
1/2 lime i klyftor
6-8 myntablad
1 msk rörsocker
Sodavatten
Krossad is
Myntakvist till garnering



Beskrivning
1. Lägg lime och socker i ett glas muddla ordentligt.


2. Ta myntabladen och lägg dem i handflatan och ge dem en distinkt klapp med den andra handen. Detta för att frigöra aromämnena.
3. Lägg myntan i glaset och muddla ytterst försiktigt, bladen skall inte pulvriseras utan endast stötas lite.
4. Fyll glaset med krossad is. Slå i rommen och rör om. Toppa med sodavatten och rör försiktigt igen.
5. Ta en myntakvist med blad och slå den lätt mot en bordskant. För ner den i glaset för en vacker och väldoftande dekoration.
0 kommentarer


« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: