Detta bebis (barn) snack

2013-03-16 00:26:17 » Allmänt

Alltså hur kul är det att lyssna på hur duktig någon annans unge är på dittan och dattan. På vilket blöjmärke han/hon använder. På hur duktigt bebisen äter. På hur den sover. På när den lärde sig sitta, stå, gå osv. Nä fyyy vad tröttsamt att lyssna på föräldrar á la solsidan! Var får man höra detta bäst om inte på sammankomster såsom babymassage, mammapromenader, babysim osv... Varför har man slutat prata om sig själv? Vilka tv-program man gillar. Vilken mat man lagar på helger. Vilka hobbys man har. Vad man shoppat??!!
Jag måste säga att jag borde skaffat barn nummer två från början. På babysimmet jag går nu med Oliver finns bara flerbarnsmammor och det är så sköönt att prata med dem. Alltså jag bryr mig inte om Pampers/Libero...Semper/Naan...Napp/Tumme...som man märker att förstagångsmammorna envist maler om. Har aldrig gillat sånt snack och kommer aldrig göra heller. Inte är man en sämre mamma heller för att man hellre pratar träning än tupplur.
Naturligtvis är ditt barn det bästa som hänt just Dig, men tänk på att alla tänker så och då är det inte alls lika intressant att höra om andras ungar hur fantastiska barn än må vara. Vi älskar våra barn mer än vi förmår uttrycka, men låt inte det definiera vem du är.

5 kommentarer
Hanna
2013-03-16 09:33:11 » http://hyunmee.se

Jag håller delvis med dig om det du skriver. Självklart tycker jag att man ska få vara lite stolt över sina barn och även få dela deras framsteg med andra föräldrar. Men det är ju en himla skillnad att prata om när ens barn tog sina första steg jämfört med att diskutera blöj- och vällingmärken, även om det sista kan vara till hjälp när man är nybliven förälder och behöver alla råd man kan få för att inte känna sig helt lost in space. Been there done that! ;-)
En grej som jag däremot stör mig på och som du säkert håller med om är den här "vi har barn - alltså har vi jättemycket gemensamt"-grejen. För oftast har man ju inte mycket mer gemensamt med de som man slumpas ihop med på babysimmet/i föräldragruppen/på öppna förskolan än just att man har barn i samma ålder. Och det bygger man ju inte direkt någon relation på, iaf inte jag. Jag väljer ju hellre mina vänner utifrån mina egna intressen, även om det är ett stort plus i kanten om de råkar ha barn i samma ålder!


Admin
2013-03-16 10:50:54 » http://laprinzessa.blogg.se

Bra att du förtydligade mig. Alltså, klart man Får prata om sina barn! Men låt det inte vara det Enda som pratas om. Åhörare som dessutom Inte har barn i en sån diskussion har ju tröttnat för längesedan *hehe*

Och om det är någon som fortfarande missförstår mig så måste jag tillägga att jag älskar mina barn över allt annat och skulle göra allt för dem! Men jag älskar även mig själv ;)


Malin Inspiration & design
2013-03-30 10:50:24 » http://inspirationsdesign.blogg.se/

Instämmer! :)


Malin Inspiration & design
2013-03-30 10:50:27

Instämmer! :)


Madelene B
2013-04-22 16:07:05 » http://gladaotto.blogg.se/

Haha, gud vad jag håller med. Tänk att det är sådan skillnad på förstagångsföräldrar och de som har flera barn? Nu umgås jag med ett gäng mammor som har flera barn och jag kan säga att vi umgås för att vi har KUL ihop, och fastän alla är småbarnsföräldrar så blir det i princip INGET prat om barn. Har också svårt för mammor som liksom enbart lever genom sina barn och inte kan släppa loss för fem öre utan bara ska vara duktiga mamman hela tiden. För mig är det otroligt viktigt att få vara MIG SJÄLV och ha mitt eget liv också, och får jag inte det så kan jag må riktigt dåligt faktiskt. Intressant ämne du tar upp! :-)




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: