Jack o Lantern

2007-10-29 20:12:28 » Allmänt
Häromdagen var vi och köpte en pumpa, jag tänkte att jag skulle prova på något som jag aldrig gjort innan - pumpasoppa. Först tänkte jag ta en riktigt stor pumpa, man har väl sett massa amerikanska filmer *hehe* Men Fredrik stoppade mig, om inte annat så för vikten. Gosh vad sådana väger! Dessutom blev jag varse om att innehållet inte alls är så mjukt som jag trodde att det skulle vara. Ta en sked och gröpa ur?! No way, det gick lixom inte. Kände mig som gubben i Halloween-filmerna med kniven i högsta hugg.
Till slut fick jag dock ut så mycket av den som receptet bad om, och efter ett tag satt vi till bords och avnjöt en riktigt god pumpasoppa. Till och med Fredrik som till synes innan vart högst kritisk innan tyckte om det, han åt till och med upp allt i kastrullen.


Halloween
Pumpasoppa


Vill ni ha ett trevligt, annorlunda, recept att prova på under Halloween så kommer det här:

Pumpasoppa 4 port (3 port)
500 g pumpa, skalad och urkärnad
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
5 dl grönsaksbuljong (tärning+vatten)
salt & peppar

Skär pumpa och lök i grova bitar. Fräs bitarna i smör i en tjockbottnad kastrull på låg värme tillsammans med pressad vitlök. Låt bitarna smälta ihop och häll på buljong.

Koka upp och mixa i matberedare till en slät konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Servera soppan nymixad med ett gott bröd.

När jag ändå hade en tom pumpa kvar på köksbänken så passade jag på att göra en Jack O´Lantern, och visst blev han heeeeemsk!


Halloween
Min ascoola pumpa


Halloween
Visst är han scary (fast jag tror jag glömde näsan)
5 kommentarer
Hanna
2007-10-29 21:49:20 » http://hyunmee.se

Vad avundsjuk jag blir nu, jag vill ju också äta pumpasoppa, och ha en egen Mr. Pumpkin på bordet, och kanske allra mest, se Johanna med kniven i högsta hugg gröpa ur pumpan! Hähä! Pöss


peter
2007-10-29 23:38:38

cool liten sak! Undrar hur länge dem håller sig fräscha inomhus?


Emelie
2007-10-30 06:52:09

Ja, Emmelie sa senast igår att det är hockey igen på söndag här i grästorp.. :p då får väl Fredrik komma och titta.. :)

Vilken tid va de på onsdag (Imorgon) som vi skulle träna? :)

See yah! kram


Magdalena
2007-10-30 07:49:17 » http://dalmatians.se

Vilken snygging!! :D


Maria
2007-10-30 18:17:56

Sicken snygging, näslös å allt ;p




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: