5-månaders vaccinering

2010-06-15 19:56:51 » Mio

Spruta idag...usch och fy! Inte alls kul för de små...det gör ju ont :( Precis som vid 3-månaderssprutan så började Mio gallskrika och blev helt högröd i ansiktet...spruta nr 2 var värst. Dröjde dock inte alltför lång stund efteråt innan Mio började hoppa i mitt knä och att titta upp mot lampan i taket.


För någon vecka sedan har jag märkt att Mio har börjat intressera sig för saker, speciellt lampor. Han kan fästa blicken vid lampan i taket och fastän man snurrar runt så snurrar han sitt huvud oxå för att fortfarande se lampan. Idag sa BVC-sköterskan: "Mio! Var är lampan?", och genast tittade han upp mot lampan i taket. När han åter tittade på henne så frågade hon igen var lampan var varvid han än en gång tittade mot lampan! Hon blev helt fascinerad och sa att barn inte gjorde så förrens vid 10-11 månaders ålder! "Han är ju intelligent" sa hon dessutom *ler stort* Japp, thats my baby :D *hihi* Hemma när Mio tittar på lampan så säger jag att det är en "laaaampa"...och då fortsätter han titta på lampan och trycker ut underläppen och får fram samma läte varje gång, "bö". Hihi, så sött :)


Förutom vaccinering var det även dags för den vanliga vägningen och mätningen. Han hade inte alls växt så mkt som jag trodde...men det är ju inte konstigt med tanke på hur mer aktiv han är nuförtiden. Nu flaxxar med armarna och sparkar med benen och tycker till och med om att ligga på mage *wow* Dessutom kan han nu även sitta helt själv *weeee* Han är sååå duktig :D


Nu väger Mio 7960 g och är 68 cm lång.


På matfronten måste jag även passa på att ge lilla killen beröm för det är otrolig skillnad från första veckan med riktig mat. I början gjorde jag egen potatispuré, morotspuré, palsternackpuré...men eftersom varken potatisen eller moroten visade sig vidare poppis så köpte jag burkar istället. Provade majs/potatis som vi inte testat innan...och helt plötsligt gick det jättebra att äta! Han slukar maten på några sekunder och blir helt rasande när det tar slut. Och fort ska det gå! Vilken tur att han om ett par dagar blir 5 månader gammal för 4-månadersburkarna är ju måttligt roliga...ne, i kylskåpet står det Biff Stroganoff och väntar! :)


Vid 6-månaders ålder kunde man lägga till en (bad)ring till Babygymmet (med mjukt hölje), men jag fuskade lite med tiden och har redan gett honom den och vips så har han lärt sig att sitta både med och utan ring.




Mio har fullt upp med att se vad barnen på Fritidset gör och att titta på alla flygande insekter medans jag passar på att sola :)

3 kommentarer
Linn
2010-06-16 08:04:13

härligt att höra att den lilla växer.

jag försökte också göra egen puré och grejer men det gillade inte barnen men burkmaten var mycket bättre.. Burkmaten är ju bättre att ha med sig när man ska iväg någonstans så det var ju mest bara bra. ÖB i Trollhättan hade barnmatsburkar till bra pris då när vi handlade sånt =)


Sara
2010-06-16 17:20:34

Så fina bilder igen! Och den där ringen måste väl även falla tessan i smaken? :)


Admin
2010-06-16 18:33:44 » http://laprinzessa.blogg.se/

:)

Japp, hittade Tessan i ringen en morgon och hon åkte ur fortare än kvickt...hon vet var det är mysigt att ligga ;)




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: