Tripp till Danmark

2009-07-31 15:51:59 » Resa
Helt spontant for vi iväg en morgon till Göteborg för att ta färjan över till Fredrikshamn. Därifrån åkte vi upp till Skagen och åkte med Sandormen ut till Grenen tillsammans med alla andra turister. Vädret var lite si och så under hela resan och just denna dagen blåste det något väldans så man hade sand lite varstans efteråt ;p Ganska snabbt åkte vi därifrån vidare till Lökken som jag hört så många jobbarkompisar prata så väl om. Väl där så var vädret kasst - det regnade och blåste så det blev inget bad...trist! MEN det såg väldigt fint ut och hade bara vädergudarna varit lite snällare mot oss så hade vi stannat där i mer än en dag.

Trippen gick vidare till Århus och sedan med färjan till Själlands Udde. Vi tog båten ganska sent så det första vi tänkte göra när vi kom fram till Udden var att söka upp någonstans att sova...trodde vi... När vi kör av färjan så känner Fredrik att det går väldigt trögt att köra och att något är fel. Vi stannar och jag känner genast att något luktar bränt...bromsarna har legat på! På färjan satt nämligen en skylt där det stod "Husk handbremse" och F tog dem på orden...och drog kanske lite för hårt? Hur som helst, vi stannar till och F plockar bort däcket och börjar mecka med bromsarna...utan verktyg...hmmm... Intill där vi stannat ligger en pub och efter en stund kommer en hjälpsam kille fram och undrar om vi vill ha hjälp. F frågar och han har Insektsnyckel nr 7 som man ska ha till Saab:en...men det har han inte... Istället springer han efter lite andra verktyg och spreyer och verkar göra nytta litegrann så pass att vi kan åka vidare. Dock så har vi nu insett att Nordsjälland är som världens ände! När F frågade efter närmaste mack eller närmaste verkstad så bara de skrattade....det fanns inget sånt där!! Shit! Ännu värre blev det när vi såg att det inte fanns varken hotell, motell eller campingar att övernatta på *asg* Perfekt! Kändes lite som taget ur en amerikansk skräckfilm ;p Speciellt när F sprang in på sunkigaste campingen och frågade om de hade hytter och möttes av en urgammal tant med rollator som inte hörde något alls *haha* Vi åkte ganska snabbt därifrån...och hittade till slut en camping som hade en hytt ledig...så den tog vi...och sov tillsammans med några andra spindlar *hahahha* Med andra ord - åk inte till Nordsjälland *asg*

På turen stannade vi även till i Roskilde och i Grenå innan vi tog färjan från Helsingör tillbaka till Sverige. Gött att äntligen fatta vad folk säger!! Men vi har förstått nu att det inte bara är vi svenskar som har svårt att fatta danska utan att det även är tvärtom *puh*

Fredrik ute på Grenen vid Skagen

Första övernattningen, en hytte i Lökken

Kör på stranden i Lökken

Badstugor på stranden

Winenerbrör med schokolaeeeedeeee

Inte riktigt läge för bad...

Övernattning på ett helt ok Motel någonstans i Danmark *haha*

Fiskeplatte i hamnen Grenå *mums*

Solning på Grenå Strand

Meditation?

Supermumsig mat på en Vietnamesisk restaurang. Synd att det inte finns här hemma...