Bio med vänner

2007-12-30 17:13:55 » Allmänt
Vad händer när man har planerat att laga sushi och tror sig ha alla ingredienser hemma? Jo, då är avokadon dålig och crab sticksen slut! Dessutom håller vi på och tömmer kylskåpet på färskvaror för tillfället så det fanns inte så mkt annat att använda heller. Mitt i kaoset kommer jag på att jag faktiskt kan testa en wild and crazy variant *hehe* så jag tar ut burken ur kylskåpet och tar ut julskinkan ;p Jag gör 3 rullar med lax, rom och gurka och 2 stycken rullar med julskinka, aioli och gurka. För säkerhets skull sa jag inget om innehållet innan Fredrik började äta. Efteråt frågade jag dock vad han tyckte om sushin, och han tyckte att de var jättegoda, speciellt de med klet i... Sedan avslöjar jag vad det är för innehåll varvid han blir helt tyst....men efter en stund säger han åter att de var jättegoda *tjohoo*
Så nu är det bara att testa, julskinka och aioli!! *leeeeer*

Nu tillhör vi skaran som har sett Arn på bio. Jag är verkligen allergisk mot svenska filmer...speciellt filmer med Helena Bergström i...så jag hade inga förhoppningar alls. Filmen började på ett trevligt sätt kan tyckas med en berättarröst som pratade samtidigt som filmen rullade de första minutrarna. Man hade dock fått en bättre inlevelse i filmen och rösten hade varit fräckare, eller hur man nu ska säga. Nu kändes det lite som Arne Weise i en Naturfilm...

Hur som helst, filmen var väldigt pedagogiskt upplagd och det var jättelätt att hänga med i svängarna när det växlade mellan olika platser och tider. Har dock hört att folk har klagat på det dåliga sammanhanget, men den kritiken förstår jag inte alls. Man kunde även ha trott att det skulle vara många B-skådisar med, men jag blev positivt överraskad av alla insatser. Även fast det fanns gamla rävar med (ganska många faktiskt) så klarade sig de nya förmågorna väldigt bra. Arn var jag dock länge osäker på hur han skulle klara sin roll i karaktärens olika livssituationer, men när jag sedan märkte att han i sin roll verkade utvecklas med karaktären så förstod jag att han var väldigt duktig som skådespelare.

Jag vet att min recension vid det här laget inte alls låter som en recension av en svensk film (för svenska filmer brukar bara få ris av mig), men jag hade inte alls känslan av svensk film när jag tittade på den. Väldigt bra gjord och bra filmat. Inte heller satt man och vred sig i biostolen med tanke på att filmen faktiskt är över 2 h lång. Skönt oxå att det var löööv med och att filmen bygger på kärlek.
Nu väntar jag med spänning på fortsättningen :)

Efter filmen så bar det av hem till Veronica och Ulf där de hade dukat upp med en megastor tallrik full med tapas! Jättegott och jättemysigt! :-D När rödvinet hade gjort sitt så plockade de fram hockeyspelet där Fredrik vann sin match, och Virre vann sin. Japp, jag förlorade...hmmm.... Vi fortsatte med spel och spelade Retro som handlar om frågor från 50- 60- 70- 80- och 90-talen. Med tanke på att jag var yngst i sällskapet och enbart fick skittöntiga frågor från 60-talet hela tiden så är det kanske inte så konstigt att jag förlorade *gah*
4 kommentarer
Fluffet
2007-12-30 17:30:59 » http://fluffet.wordpress.com

jag spelade oxå retro nyss! Min syster hade fått det i julklapp! :D
Kul att arn-filmen var bra! Jag ska absolut gå o se den när jag får tid :)


virre
2007-12-30 18:32:25

jag vill bara påpeka att det där med töntiga frågor kanske kan bero på hur mycket man är med i världen.....spelet är från 15 (femton!!!!) år så man kan faktiskt begära av Prinsessan att hon svarar lite mer rätt!!! för övrigt var det en mycket trevlig kväll och vi tackar för sällskapet!


Anna
2007-12-30 23:05:39 » http://annskipannski.blogg.se

Va bra, då kanske jag också gillar filmen :) Har varit skeptisk mot den... Kanske borde fixa lite aioli till den lilla stump skinka vi har kvar...


Maria
2007-12-31 11:12:59 » http://zigmagirl.blogg.se

Gott nytt år på er, hoppas att ni får en bra start på 2008




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: