Kärringgöra

2011-09-02 20:16:41 » Allmänt
Det hela började på jobbet med att arbetskollegorna vid fikabordet kommenterade min Pippi-cardigan som jag hade på mig den dagen. De lite äldre började berätta sedan spinna loss i ämnet och till slut pratade samtliga runt bordet stickning *haha* Eftersom jag hört på nyheterna på radion några dagar innan att det återigen hade blivit populärt att sticka...och att det var den mest positiva trenden sedan storhetstiden på 70-talet...så föreslog jag att vi skulle börja sticka :p Nu är vi några tjejer som tänker dra igång med att sticka varsin mössa! Vad gör man inte för att bli en fullfjädrad kärring *haha* Nu i veckan på lunchen så for Virre, Aleksandra och jag ner till garnaffären på Oden. Jag hade verkligen föreställningen om att jag skulle komma hem med ett par stickor, lite garn och en beskrivning. Men hur fel hade jag inte då! Shit pommes, det är ju avancerade saker det där...och man använder ett utomjordiskt språk i stick-beskrivningarna. Nope, vi fick inte med oss något hem alls... =/ Nu däremot så har jag surfat runt lite på nätet och hittat ett par möss-modeller som jag kan tänka mig att sticka :) Dessutom finns det stickskolor på nätet i både bild-, text- och filmform *wehoo* Imorgon så är det jag som återigen besöker garnaffären...fast denna gången vet jag exakt vad jag ska ha *hehe* Hur glad blir man bara inte av dessa färgglada nya stickor! It´s a must have :D Snart blir det alltså att dra igång sitt första symöte *hohoho*

6 kommentarer
Emelia
2011-09-02 23:19:24


Emelia
2011-09-02 23:22:12

I våras stickade jag en "Pippi"tröja till Nellie och blev förvånad över hur enkelt det faktiskt var. Inte svårt att bli kärring alls om det nu är det man vill :)


Linn
2011-09-03 21:23:42

Jasså är det stickning som gäller i år? förra året var det ju virkning som gällde. =)

jag ska ta och plocka fram min virknål och virka mig en fin halsduk =)

Lycka till med era mössor


Admin
2011-09-04 09:12:30 » http://laprinzessa.blogg.se/

Jag har ingen koll på vad som gäller i år så det är säkert som du säger :P Lycka till själv med halsduken :)

Jag var inne i garnaffären igår, men de hade INGET av de jag skulle ha... :( Tydligen inte alls lätt det här med att sticka haha


Anna
2011-09-04 18:36:33

Så kul med stickning (och virkning)... Det är lite knaggligt i början men sen så... Det fixar du! Håller dock med om språket i beskrivningarna. Rena grekiskan!



Jag började sticka sockar för 5-6 år sedan och sen har det blivit mössor och vantar och även lite virkat. Här är det inne att sticka bland yngre sedan några år tbax. När höstmörkret kommer brukar jag börja sticka/virka. Just nu funderar jag på att börja sticka sockar till en kompis som snart får barn. Kruxet är bara att de inte vet vad det blir....



Ett tips där de har bra mönster: www.garnstudio.se . Oftast tar jag receptet därifrån och gå till Garnboden så hjälper de så man får rätt garn, stickor osv



Lycka till med stickningen! :D


Anonym
2011-09-04 19:28:56

Anna: Jag har hittat en mössa som jag tror är ganska lätt. Får se hur det går så kanske man kan gå på mer avancerade saker sen ;p Det finns ju trots allt ganska mkt hjälp på nätet för oss totalt okunniga :D

Japp, jag hittade beskrivningen på garnstudio.se och nu har jag beställt stickor och garn från en annan sida på nätet :)

Om du inte vet könet på bebisen så kanske du kan sticka neutrala sockor åsså, sen när du vet vad det blev, trä i ett färgat band upptill typ?




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: