Annorlunda mat

2011-02-13 16:15:05 » Mat
Jag har ett tag velat prova att laga vietnamesiska knyten som jag har fått för mig att man ska ångkoka. Kikade upp ett recept på nätet som jag tänkte göra som Schlager-mys...men man skulle ha någon Wonton-deg eller vad det nu hette...men det hittade jag naturligtvis inte i mataffären *trist* Hade som tur var en backup-plan i bakfickan...kinesiska knyten sk Dumplings (eller pastaknyten som de kallas här hemma). Jag slängde ihop en pastadeg och lät den vila i kylet. Sen bakade jag ut degen och la fyllning i och gjorde små knyten som sedan kokades. Slutligen gratinerade vi knytena i ugnen och resultatet ser ni nedan. Blev det en sensation? Naeee...verkligen inget lördagsmys, men kul att ha provat :)
När vi gick i mataffären och kikade efter nya varor som vi aldrig sett förut som ju är kul att prova, så hittade jag den här förpackningen...KROKODILFILÈ! Jag blev minst sagt överraskad...och t.o.m. jag som gärna provar nya saker blev helt ställd och kunde inte med att köpa det... Kanske tips till nästa Schlager-mys för ngn annan? ;p
Kinesiska knyten, Dumplings.
Krokodilfilé till nästa schlagermys???!!

1 kommentarer
Anna
2011-02-13 19:07:02

"Slängde ihop" en pastadeg! :-) Du e duktig du! Jag har aldrig gjort egen pasta. Är det svårt? Synd att dumplingarna inte "höll måttet". Annars hade jag nog testat det. Men krokodilfilé måste jag ju ut och leta efter! ;p

Tycker det verkar likna en blandning mellan kycklingfilé och lutfisk.




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: