Reklamerat klockan

2010-10-08 15:59:33 » Allmänt
För ett halvår sedan köpte jag en rosa Ice Watch klocka Stjärnurmakarna. Ni vet, en sån där klocka i plast i starka fina färger som är så populära nu. Klockan fungerade fint fram till slutet på sommaren då jag upptäckte kondens innanför glaset då jag gick tillbaka med den till butiken på Torp (där jag köpte den). Där sa de att jag skulle gå en sväng och sedan komma tillbaka så skulle de torka rent den. Lite märkligt tyckte jag eftersom den ju var vattentät och när den är det så brukar de skicka iväg den för rengöring där den även trycktestas. Men, men, jag gick en sväng och hämtade den sedan. Kvinnan förklarade att kondenset kom pga att det var sommar och varmt och fuktigt ute... Jaha..?


Det gick någon månad till och sedan var kondenset tillbaka! Hade haft den sådan ett tag, men för någon vecka sedan tänkte jag att jag skulle gå tillbaka med den och säga att jag ville reklamera den, alltså få pengarna tillbaka. Tänka sig, häromdagen när jag väl fick tummen ur så upptäckte jag dessutom att glaset på urtavlan hade trillat bort!! Jag och Mio åkte till Oden där Stjärnurmakarna även finns för att få det ur världen...men det visade ju sig vara lättare sagt än gjort! Väl där pratar jag med en kvinna som "inte vågade göra något" även fast hon kände till Konsumentköplagen som jag hänvisade till, utan ville rådfråga sin kollega som skulle komma tillbaka om en liten stund...så jag och Mio fick gå en sväng på Oden. När vi kommer tillbaka så säger den andra kvinnan att de inte kan ta tillbaka den i Trollhättan eftersom den är köpt i Uddevalla och det är två olika butiksägare... Jaha! Men det struntar ju jag som kund i! Stjärnurmakarna är ju en kedja så för mig ska det ju inte spela någon roll vart jag väljer att gå. Hon ville ringa till chefen i Uddevalla och fråga hur de skulle göra så jag och Mio blev tvungna att gå ytterligare en sväng *grrrr* När vi kommer tillbaka för andra gången möts vi av första kvinnan som smilar som faan och säger att Stjärnurmakarna på Torp ska ringa mig dagen därpå, skitglad över att bara kunna vifta iväg mig och bli kvitt problemet. Otroligt missnöjd går jag därifrån...


Dagen efter åker jag och Mio till Torp för att få saken ur världen. Får först prata med en praktikant *haha* Sen kommer chefen som säger att han i så fall kan ge mig en helt ny klocka som nu har gått upp i pris med 200 spänn (wow, jättekul, men jag är ju inte nöjd med den och jag vill inte ha ngn ny klocka!!!). Jag talar vänligt men bestämt till honom att jag vill ha mina pengar tillbaka. Han förstår att jag inte tänker gå förrens jag fått som jag velat och snäser åt mig att slänga åt honom mitt VISA-kort så att han kan sätta in pengarna på kontot. När jag lämnar butiken säger han typ "tack å dra åt *******" emedan jag artigt och vänligt säger tack för hjälpen och går därifrån *hahahaha* Om han hade varit lite smartare så hade han förstått att det inte var Stjärnurmakarna jag var missnöjd med utan med klockan och om han hade betett sig lite bättre så kanske han hade behållit mig som kund när jag tänker köpa en annan klocka....men nu känner jag att jag hellre går någon annanstans...


Senare samma dag får jag ett samtal från ett uddevallanummer. Det visar sig att det är Stjärnurmakarna...fast nu är det en kvinna som ringer. Jag tänkte ju naturligtvis att de hade stoppat överföringen för hon började med typ "Det fungerar inte så... Först ska man reparera klockan typ tre ggr och sen kan du ev få pengarna tillbaka". Jaha sa jag förvånat och förklarade att jag redan hade varit där och fått mina pengar så jag var nöjd... Hon hade inte pratat med den mannen som hade betjänat mig så hon blev gött sur när jag sa att det redan var löst. Haha!


Idag kom pengarna in på kontor så nu är jag nöjd och glad :)


Visst är det konstigt att jag fick tre olika svar från tre olika personer ang. Konsumentköplagen. Här i Trollhättan ville de laga den åt mig... Men jag hade läst på läxan innan jag for iväg och på konsumentverkets hemsida står det att man kan reklamera varor i upp till tre år om man kan visa att felet funnits från början. Butiksägare får ju sluta bete sig så illa mot sina kunder och istället inse läget. I Göteborg verkar det vara en helt annan femma...jag hade köpt ett par skor en gång i Nordstan vilka jag hade haft ett tag när de gick sönder. Min klasskompis, som hade bott i Göteborg länge, sa att jag skulle gå tillbaka med dem vilket hon alltid gjorde när skor pajjade. Jag gjore det och jag hann inte ens säga ngt innan de gav mig pengarna tillbaka! :) Skitbra, de var ju inte bara trasiga utan de hade även missfärgats av mina jeans...men ändå var det inget tjafs. Och sedan har jag fortsatt köpa skor från dem.


En gång till Stjärnurmakarna? Nono...
3 kommentarer
Sara
2010-10-08 18:18:38

För mig räckte det tillome att ha kvar kontoutdraget bara (inget kvitto) när jag reklamerade ett par jeansshorts på Pontus i thn.


Admin
2010-10-08 19:06:12 » http://laprinzessa.blogg.se/

Jasså! Vad bra, för jag borde gå till Pondus med en jacka som fredrik köpte förra hösten som pajjade i dragkedjan ganska snabbt. Vi var där o fick en ny men samma sak hände med den andra.


Linn
2010-10-08 19:44:26

jag har liknande erfarenhet av stjärnurmakarna på Oden.De som jobbar där är inte särskilt serviceminded




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: