Fredagsmys

2010-10-09 19:22:59 » Mat
Igår hade jag totalt hjärnsläpp på vad jag skulle hitta på för fredagsmys...så då slängde jag iväg ett SOS till söta Anna som räddade mig ur knipan och skickade ett läckert och enkelt recept på en laxrulle. Eftersom jag inte hade mer än två skivor gravad lax hemma så fick fyllningen kompletteras med räkor förutom den fräscha purjon. Det blev riktigt mums! :D







Lyxig laxrulle
För 6-8 personer.
Perfekt som förrätt eller till buffé. Gör den gärna kvällen innan så den hinner gotta ihop sig.

Ingredienser
2 dl vatten
50 g smör
1 3/4 dl vetemjöl
4 ägg

Fyllning:
2 dl creme fraiche
½ dl dill
1 msk senap
200 g gravad lax
½ purjo
salt
grovmalen svartpeppar

Gör så här
Smält smöret, tillsätt vatten och låt det koka upp.
Tillsätt mjölet och elvispa stills smeten släpper kastrullbotten. Sätt över smeten i en bakbunke.
Till sätt äggen-ett i sänder och vispa med elvisp efter varje.

Bred ut smeten på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 15 minuter.

Fyllningen: Hacka purjo och lax smått. Tillsätt cremefraiche, dill och senap. Salta och peppra. (Var försiktig med salt, endast en liten gnutta räcker.) Rör ihop.

När "brödet" svalnat så fördelar du fyllningen över det. Och rullar ihop som en rulltårta. Skär i 3 cm tjocka skivor.
Servera med tex lite sallad eller rom eller citronskivor.

3 kommentarer
Anna
2010-10-10 12:40:33

Jag har faktiskt länge tänkt att jag skulle testa räkor istället för lax... Det får bestämt bli det nästa gång, nu då du har godkänt det! :)


Peter
2010-10-17 14:30:37

Ser riktigt gott ut!


mia
2010-11-03 11:19:36 » http://ehrnbecker.blogspot.com

vill få lite ny inspiration när det gäller mat och bröd och hittade mycket gott här i din mapp. Skulle dock vilja att du skrev ut recepten;)



kramiz




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: