Vaddå "dem"??!!

2010-07-06 10:15:30 » Allmänt
Nä nu blir jag galen...! Varför i hela friden envisas folk med att skriva "dem" istället för "de"?????!! Ser de inte att det ser helt galet ut? Har de inte lärt sig det i skolan?? I skolan sa alltid svensklärarna att "ni måste lära er svenska grammatiken om ni ska kunna lära er tyska". De borde kanske istället ha sagt att "ni Måste lära er tyska om ni överhuvudtaget ska kunna lära er ert eget språk"...


Orden "Åt, För, Till" borde ha präntats in i hjärnorna på språkmissbrukarna. Någonstans har det gått fel för fler och fler säger fel...faktiskt inte så många i min ålder och uppåt utan från sisådär ett par år yngre än mig och neråt.


Är man osäker på vad det ska stå, skriv då hellre "DE" istället för "DEM" *suckar* Även fast det också är fel så ser det iaf inte ut som att man har tänkt...


Hämtat från Aftonbladet:
"De" används när dom är subjektet, det vill säga den som utför något i meningen. "De skriver fort", "De pratar konstigt" eller  "De sa att jag fick gå."

"Dem" använder man när dom är objektet, en passiv roll i meningen.
"Har du pratat med dem?", "skolpapprena, hittade du dem?" eller "Jag hörde av dem att det är något på gång i helgen"
7 kommentarer
Hanna
2010-07-06 13:25:18 » http://hannabanan.wordpress.com

Ja tänk, om dem kunde lära sig det skulle hela världen bli mycket mycket bättre, åtminstone i huvudet på oss grammatikpoliser! ;-)


Hanna
2010-07-06 13:27:46 » http://hannabanan.wordpress.com

När vi ändå håller på kan jag ju passa på att ta upp ett annat klagomål, dvs att de flesta uttalar det skrivna ordet "de" precis som det ser ut, DEEEE. Jag tycker att det låter uråldrigt att prata så! Det heter DOM i talspråk, oavsett om det står som subjekt eller objekt.


virre
2010-07-06 13:54:18

nånting är det som ställer till det där för jag har aldrig haft problem med just det i skolan MEN både linus o manne skriver dem så jag vet inte vad de har fått för info i skolan.....jobbigt är det i alla fall!!!


Admin
2010-07-06 16:30:11 » http://laprinzessa.blogg.se/

Javisst är det konstigt att man bara helt plötsligt har börjat skriva "dem"!

Ett liknande fenomen är hur folk använder hon/henne och han/honom. Alltid är det "han" och alltid är det "hon" fastän det borde vara "honom" och "henne". Hmm...


Sara
2010-07-06 19:17:37

"även fast..." skriver man inte heller, "fastän" eller "även om" heter det...fick jag lära mig i skolan ;)


Anonym
2010-07-06 22:40:48

Om det nu ska vara så petigt undrar om det är så klokt att använda ordet "dom" i så fall?


virre
2010-07-07 07:16:43

ha ha ha det finns massor att reta upp sig på! är man så kass som jag på svenska språket så kan man nite engagera sig men just de o dem har jag tyckt varit konstigt i skolans värld just nu för jag har trott att jag lärt mig fel....




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: