Semester på Gotland

2010-08-08 19:05:39 » Resa
Igår kom vi hem efter en vecka på Gotlands Tofta tillsammans med Hanna, Kim och Ella. Stugan, som var "stor" som drygt två friggebodar, låg på perfekt gångavstånd från havet och den fina stranden. Att hyra privat var jättebra, slipper gärna att bo tillsammans med tusen andra stockholmare. Stockholmare ja...ibland trodde man att man befann sig på Söder i Stockholm...och gotlänningarna verkade vara som bortblåsta. Kändisarna duggar tätt på hela Gotland, vi såg bland annat Alex Schulman (med lila byxor) på ett Café mitt ute i ingenstans (men som verkade jättepopulärt), och vi såg även Thomas Bodström åka vattenrutschbana i Kneippbyn.

Att semestra på Gotland med barn var väldigt lätt - det finns ju fik, bagerier och restauranger överallt! Det spelar ingen roll och det ligger mitt på torget i Visby eller mitt ute på en åker långt inne i skogen - det är alltid massor med folk. Att ön inte är så stor är också ett plus eftersom minuset med att bilsemestra med barn är just bilen. Även fast bebisen kanske klarar av att åka bil genom att vara lite vaken och sova lite om vartannat så tycker de inte om det...iaf inte Mio. I början på veckan gjorde vi en utflykt längst upp till Fårö med ett antal stopp vilket inte var så populärt. Inte kul att bli i- och urlastad ur bilbarnstolen hela tiden. Därefter var vi desto mer lyhörda på vår lille killes behov och resten av veckan gick kanon :) De sista dagarna strosade vi endel i Visby och tog med oss fika och myste i parkerna vilket Mio gillade massor.

För att sammanfatta Gotlandsvistelsen så har vi haft det riktigt mysigt ihop lilla familjen. Sevärdheterna på Gotland och Fårö är lite av "been there done that"...och skulle vi åka tillbaka så skulle det vara för att besöka Visby som visade sig vara en kompakt liten semesterort där allt fanns, både badmöjligheter mitt i stan samt lagom shopping. Mysiga och lummiga parker och cafeér är heller inte så dumt! :)

Finns det något lugnare ställe att få mat-ro på än vid en kyrkogård ;p
Mio har matstopp på väg till färjan.

De två familjerna har hittat varandra och ska strax åka ombord.

"Kim, får ja smaka på en sån där pinne?!"

Jag är en riktigt busig kille :)

En varm och solig dag på stranden.

Blöjbyte i Bregottfabriken.

"Lite" för kallt tyckte Mio...

Så här såg stugan ut som vi hyrde via Novasol.

Längst norrut på Gotland tog vi bilfärjan till Fårö för att kolla på Raukar...stenar...
Sten, sten och sten var det enda, förutom får, som fanns på Fårö...

I Kneippbyn fanns originalet av Pippis hus.

För att komma ut från Villa Villerkulla åkte man rutschbana :)

Längst ner på södra Gotland kunde man åka till Hoburgsgubben.
Berget såg på ett ställe ut som en gubbe.

När vi blev trötta på att åka bil stannade vi och fikade.

Vid rauken Jungfrun köpte vi med oss en rökt Sik och Aioli och tog en skogspromenad till utsiktsplatsen.

Visby innanför ringmuren.

Visby utanför ringmuren.

Mio tar sig en lur i vagnen.