Svininfluensan och gravida

2009-08-20 17:22:15 » Graviditet 2009/2010
Tydligen har staten bestämt priolistan nu för vilka som kommer få vaccinet mot Svininfluensan först. Första gruppen innefattar de gravida... Ska jag hoppa av glädje eller vad? Vet inte riktigt vad jag ska tycka... Är vaccinet ordentligt testat så att man vet vilka biverkningarna är? Kan fostret skadas? Vore ju förfärligt om det blev en ny Neurosedyn skandal... Vill verkligen inte vara med om något sådant!! Är man tvingad att ta vaccinet? Finns det någon som redan tagit vaccinet så att man verkligen vet att det är ok?


För mig är själva vaccinet det stora orosmomentet och inte alls influensan... Jag försöker tro på att man har minimal chans att drabbas om man har bra immunförsvar *peppar peppar* Men tydligen så är risken för gravida att drabbas 4 ggr så stor som för ickegravida (har jag för mig att jag läste någonstans)...


Lär mer på aftonbladet.se
1 kommentarer
Helena
2009-08-21 11:47:10 » http://hlond.blogg.se/

Helt rätt, är själv tveksam till vaccinet. Om kroppen inte tar emot vaccinet så kan man ju få influensan istället. Varför utsätta bebben för det? Det är ju inte såååå långt kvar nu ;-)




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: