Dubai dag 1

2009-04-08 18:25:11 » Resa
Jaa, då ska vi se...nu blir det bildvisning :) Ganska många visade det sig så alla ni som inte orkar skrolla kan väl surfa vidare *hehe*


Eftersom vi åkte tidigt på onsdags morgonen och kom till Dubai sent på kvällen samma dag så räknar jag torsdagen som dag 1, fredagen som dag 2 och lördagen som dag 3.


Idag blir det således bildvisning från dag 1 :D Första halvan av dagen var det sightseeing och på kvällen var det middagskryssning på floden.


Dubai som resmål blev jag faktiskt positivt överraskad över. Det var inte alls så strikt som jag hade trott (och läst innan) utan det var snarare så att det var pga alla ditflyttade som staden fanns och kunde leva överhuvudtaget. Invånarna verkade vara väldigt måna om att ge en positiv bild utåt av landet (fasad?) så att man skulle åka hem och göra reklam för sina nära och kära.


Vädret var perfekt, runt 25 grader varje dag. Regnet som föll under fredagen märkte vi inte så mkt av eftersom Sara och jag spenderade mestadelen av tiden på shoppingcentrum (mer om det sen när jag bloggar om Dag 2). Regnet var förövrigt det första som kommit sedan november månad...och det kändes som att man inte hade ngn aning om hur man använde bilens vindrutetorkare *hihi* Det varma vädret inbjöd till lättare klädsel och det fungerade utmärkt att ha både kort(are) shorts och linne med bara axlar, även fast om de faktiskt verkade titta lite extra på mina korta shorts... Dock så var det icke tillåtet att besöka en moske med min klädsel. Ej heller fick man gå in i ett köpcentrum om man visade bara axlar.





Dubai är en stad under uppbyggnad...BOOM! Så här ser byggarbetarna ut.





Så här åkte vi under hela vistelsen ;P Jag har aldrig sett så många flådiga bilar samtidigt LIVE...





Vi korsade floden i en båttaxi.





Kryddor av olika slag.






"City of Gold"... Guld var något som man skulle köpa med sig hem.





Gamla stadsdelen Al Baskyia.





Vad vi trodde var Världens Största Köpcentrum visade sig "bara" vara Världens Näst Största.





Palm Jameirah - ett bostadsprojekt uppbyggt på en konstgjord ö liknandes vid ett palmträd med massa palmgrenar så att varje villa fick en egen bit strand. "Costs only xxxxxx Thousands U.S. Dollars...."





Längst ut på Palm Jameirah åt vi en mycket smarrig glass.





På sightseeing med de övriga integrianerna.





Skyskrapor på skyskrapor på skyskrapor... Till slut så blev man avtrubbad av allt det stora när Världens Största byggnad stod jämförbar intill...så dessa hus var ganska små ;P





För 10 år sedan var det bara ökenlandskap här...helt sanslöst var fort det går att bygga! Storhetsvansinne typ...





Jag och Aneta framför Burj Dubai...The Worlds Highets Building.





Sara fotar alla som fotar huset ;P





Världens enda 7-stjärniga hotell (trodde jag inte ens existerade) - Burj Al Arab med svävande helikopterplatta. Har du lust och pengar så kan du här avnjuta en drink i ett guldglas för "bara" 4000 U.S. Dollars...och tänka sig du får behålla glaset :D





Araber...





Ett dopp i poolen innan ombyte för middagskryssningen på floden.





Middagskryssning på floden. Vatten serverades i vinglas till en mkt god buffé...jag skippade förrättsbuffén för att orka äta av efterrättsbuffén.





Mysigt på övre däck där vi softade på arabiska kuddar. Varma vindar och bara tyst...





Mys med Sara.
1 kommentarer
Hanna
2009-04-09 09:53:44 » http://hyunmee.se

Wow! Lite imponerad blir man allt av alla flashiga byggnader! Det verkar ju inte alls vara så strikt som jag hade hört innan om man kan gå i shorts. Hur var det på badstränderna? Fick man hyra en inbyggd bungalow med låtsas-palmer runt om eller? ;)




« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: