Gavel-pyssel

2008-03-03 13:05:28 » Inredning

Glömde ju skriva att jag blev klar med vår sänggavel igår! Det tog ett tag att hitta allt material må jag säga, men sedan gick det bra när man väl kom igång att arbeta. Det lurigaste var att få tag på skumgummit... Jag hade förväntat mig hitta skumgummi som såldes per meter med olika tjocklekar på massa ställen, men tji fick jag! Det enda som gick att hitta var madrasser vilket kändes onödigt att köpa eftersom färdiga madrasser ju är mkt dyrare än metervara. När vi typ varit inne i varenda affär som kunde tänkas ha sådant så fick vi höra på Sängjätten att det var många som hade frågat efter det men att ingen visste var man kunde köpa det. Affärsbiträdet där var norska och sa att hon iaf visste att man kunde köpa det per meter i Norge...men vem har lust att åka till Oslo...
Jag hade även läst i bloggar att man inte skulle köpa skumgummi som var 10 cm eftersom det skulle bli för tjockt...så man var riktigt kluven när man stod inne på Jysk och hittade en madrass på 9 cm *gah* Hur som helst, vi såg inte en enda madrass som var 1,2 m bred (som vår gavel är hög), utan vi nöjde oss med att hitta en 70 cm bred madrass eftersom det ju räcker med att vaddera det som är ovanför själva sängen. På Jysk hittade vi dock slutligen en madrass som var 7 cm tjock och 90 cm bred för 229:-
Någon annan som vet ngt annat bättre ställe??

Väl hemma var det bara att sätta igång! Det tog ett jäkla tag att sandpappra ner alla vassa kanter och hörn...men skam den som ger sig. Det skulle ju bli bra ;p Sedan var det bara att skära ut sin skumgummibit och smäcka på med lim så att den fastnade lite grann iaf. Därefter var det dags att häfta fast fleecetyget för mjukheten och för att spänna runt skumgummihörnen så att det såg avrundat och fint ut. Slutligen skulle själva tyget på...och det blev trixigare än vad jag hade tänkt för det var inte lika spänt överallt...men till slut lyckades jag och jag tycker faktiskt att det blev himla bra :-D
Totalt gick materialet på ca 800 kr, vilket jag tycker är helt ok jämfört med färdiga gavlar för mellan 3000-5000:-

Det blev dock inte lika bra med överkastet som jag köpte på Åhléns så det får jag ta och lämna tillbaka... Ska försöka med ett från Hemtex istället och hålla tummarna för att färgerna kommer gå bättre ihop.

Bilder kommer inom kort ;p

0 kommentarer


« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: