Nybörjargolf

2008-08-02 15:16:16 » Träning

Tidigare hade jag enart provat på att slå bollar på rangen och helt amatörmässigt gått en korthålsbana...utan att veta hur man skulle göra. Det brukar även kallas för Friluftsdag....

För ett par dagar sedan drog Fredrik, jag, Hanna och Kim iväg till Trollhättans Golfklubb Koberg och lattchade runt lite.

Första dagen började vi med att slå lite höjdarbollar utan större framgång på en övningsbana med en instruktör. Roligare blev det istället när tiden med instruktören var slut och det var dags för ett provsmak ute på banan med Fredriks f.d. chef. Det spelade ingen roll hur vi slog, allt var bra *hahaha* Säkert!! Efter första provhålet så tyckte han att det var dags att vi skulle prova att slå ut över lite vatten...som om han inte visste hur det skulle sluta...

Fredrik började slå ut..."plopp"
Sedan slog jag ut..."plopp"
tätt följt av Kim som sånär klarade sig utan ett "plopp"

Den enda som lyckades undvika vattenhindret var Hanna!

Vi fick det förklarat för oss att anledningen till varför vi slog bollen i vattnet var att vi tänkte för mkt på vattnet och därav omedvetet styrde bollen dit. Hanna däremot verkade tänka på något helt annat, för vid hennes nästa slag som skulle ha passerat snyggt förbi nästa vattenhinder stannade helt abrupt rätt in i en anka som uppehöll sig på banan med resten av sin släkt. Bollen slog helt stumt och rullade snyggt ner i intilliggande vattenhindret. Jag förstod snabbt att det ju faktiskt inte var synd om ankan som verkade klarat sig helt oskadd, utan det var ju synd om Hanna som varje sekund resten av kvällen undrade hur det gick för ankan! *hahaha* Synd även att Hannas bästa slag på hela kvällen gick rätt in i fågel som skrek till *asg* Vill ni ha er ett gott skratt så ska ni läsa Hannas egna version.

Andra dagen fick vi, vad det verkade, den riktiga instruktören som med sina illröda brallor blev en klar favorit :) Hela kvällen (1 h) ägnades åt att slå bollar på rangen. Jag kom ju inte sådär värst vidare långt i början, men när han kom fram och justerade min sving lite så kom jag genast mycket längre. Ja det vill säga de gånger som man träffade bollen, för det gjorde man ju inte alltid... Det är ju bara Fredrik som redan är urgrym på golf eftersom det ju typ är samma sak som att slå slagskott i hockey. Nä, jag fick ju börja från grunden och lära mig träffa bollen =/ Nästa gång instruktören kom fram så justerade han svingen ytterligare och när jag därefter slår till får jag till ett superslag (som han såg naturligtvis) och jag kom superlångt (för att vara jag) typ runt 120 m *tjohoo* Helt plötsligt så verkade ju sporten ganska kul =D

Innan våra två kvällar ute på Koberg så tyckte jag att golf verkade vara rätt töntigt faktiskt. Skulle det vara träning dessutom? Tji fick jag! För Dagen efter hade jag känningar i muskler som jag inte trodde jag hade - dvs i Ryggen och i Underarmarna! =/ Dessutom förstår jag varför golfarna har en handske på ena handen för min vänsterhand mådde inte så vidare värst bra till slut....de sista slagen gjorde ont...händerna var helt röda och jag hade dessutom fått blåsor.

Nästa gång ska vi gå en korthålsbana på Onsjö :)




Dag 1: Kanske inte snyggaste uppställninge ne...




Kim och Hanna softar lite




Ute på banan.

0 kommentarer


« NAMN
« E-POST (publiceras ej)
« BLOGG
Kommentar: